- CRM Bloggen
- Posts
- Att använda SMS för marknadsföring
Att använda SMS för marknadsföring
För ett tag sedan läste jag en artikel om SMS-marknadsföring och hur man på bästa sätt lyckas med denna strategi. Då slog det mig att jag väldigt sällan får SMS i rent reklamsyfte, vilket jag naturligtvis tycker är skönt eftersom jag framför allt använder denna kanal till nära vänner och familj. Får jag ett SMS kommer jag med all sannolikhet att läsa det.
Fördelarna med SMS-marknadsföring
Jag är inte ensam om att använda SMS på detta sätt. Enligt amerikanska undersökningar har SMS en öppningsfrekvens på mellan 95% och 99%. För att sätta dessa siffror i relation till e-post har marknadsföringsmail en öppningsfrekvens i snitt mellan 25% och 41%. Eftersom SMS är mycket mindre drabbade av spam, litar vi mer på dem och öppnar dem oftare.
Juridiska aspekter i Sverige
Men det fick mig att fundera över vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet när det kommer till reklamutskick.
I Sverige reglerar Marknadsföringslagen hur marknadsföring får gå till. Lagen gäller oavsett om marknadsföringen riktar sig mot slutkonsument eller mot andra företag och för varor, tjänster och arbetstillfällen. Den gäller också före, under och efter ett köp.
Vad gäller för SMS-marknadsföring?
Enligt lagen:
19 § En näringsidkare får vid marknadsföring till en fysisk person använda elektronisk post, telefax eller sådana uppringningsautomater eller andra liknande automatiska system för individuell kommunikation som inte betjänas av någon enskild, bara om den fysiska personen har samtyckt till det på förhand.
Detta betyder att man bara får skicka SMS i marknadsföringssyfte om personen i fråga har givit sitt tillstånd till detta tidigare. Enkelt!
Om du som konsument blir utsatt för marknadsföring via SMS utan ditt medgivande kan du anmäla det till Konsumentverket.
Sammanfattning
SMS-marknadsföring har en imponerande hög öppningsfrekvens jämfört med e-postmarknadsföring, vilket gör det till en effektiv kanal för att nå ut till kunder. Dock är det viktigt att följa lagar och regler, som kräver att man har fått mottagarens samtycke innan man skickar marknadsförings-SMS.
Har du erfarenheter av SMS-marknadsföring? Dela gärna med dig i kommentarerna!
Reply