- CRM Bloggen
- Posts
- Dreamforce 18 på 9000km avstånd
Dreamforce 18 på 9000km avstånd
I år hade jag inte möjligheten att åka till San Francisco för att delta på årets Dreamforce. Men som Robert Gustafsson säger när han spelar Tony Rickardsson: ”Jag é inte bitter.” Jag har varit på konferensen flera gånger tidigare men i år ångrar jag att jag inte åkte. Jag har därför gjort mitt bästa för att följa konferensen på avstånd. I denna artikeln sammanfattar jag höjdpunkterna upplevda på så här nästan 9000km bort.
Redan några dagar innan konferensen tweetade Salesforce VD, Marc Benioff, följande tweet:
Say hello to Einstein Voice. Now anyone can talk to @salesforce.
This product is going to blow your mind! 🤯 #DF18
— Marc Benioff (@Benioff)
6:24 PM • Sep 22, 2018
Einstein Voice Assistant och Einstein Voice Bots
Detta blir så klart en av höjdpunkterna av allt som det kommer att pratas om. Einstein Voice Assistant är en produkt som gör att du kan styra din Salesforce med hjälp av rösten. Efter ett säljmöte så kommer du att ha möjligheten att diktera dina anteckningar för Einstein och den kommer att spara dem till rätt objekt. Du kan också be systemet att ändra objekt – t.ex. att byta status, avsluts datum eller belopp på ett säljprojekt. Detta är en typisk produkt eller funktion som gör att dina CRM-användare kommer att använda systemet mer.
I samband med att Einstein Voice släpps så kommer det också ytterligare en ny tjänst som kallas för Einstein Voice Bots. Denna skall användas i kontakt med slutkunder. Ett tydligt scenario är i en kundtjänst miljö. I stället för att använda chatbots kan man nu även låta kunderna prata med systemet. Det skall även gå att koppla ihop Einstein Voice Bots med andra röstigenkänningsbottar som Apple Siri, Amazon Alexa eller Google Assistant.
Mycket av det som presenteras på Dreamforce är produkter och tjänster som kommer att släppas i framtiden. Einstein voice beräknas finnas tillgängligt under 2019.
Dreamforce topprubrik: Samarbete med Apple
När vi ändå pratar om Apple kan vi passa på att nämna det nya samarbetet med Apple. Detta blev en stor snackis under de första dagarna av Dreamforce. Det var svårt att få något konstruktivt från de olika rapporter jag hittade från eventet – Apples Pressrelease beskriver samarbetet på det bästa sättet.
Höjdpunkterna från detta är att Salesforce kommer att släppa en ny och förbättrade version av sitt Salesforce Mobile SDK – ett mjukvarubibliotek som används för utveckling av mobilapplikationer. Detta skall vara optimerat för Swift som är det programmeringsspråk som används för Apples iOS miljö.
Utöver detta så skall Salesforce släppa en ny applikation för Trailhead som är Salesforce plattform för utbildning. Pressreleasen säger att den skall släppas först för Apples iOS – inte att den kommer att vara exklusiv så vi kan säkert förvänta oss att Trailhead-applikationen även kommer att finnas för Android. Men kanske något senare. Salesforce kommer också att förändra sin Salesforce-applikation för iOS så att den fungerar bättre med Siri och andra Apple-funktioner. Detta är ett tydligt sätt för Apple att fortsatt vara en av de främsta mobilenheterna för affärsanvändare.
För utvecklare har Salesforce nu skapat en Trailhead modul för att utbilda hur man kommer igång med utveckling för iOS. Modulen fanns tillgänglig redan när Dreamforce startade. Även detta var en av punkterna i pressreleasen från Apple.
Salesforce Customer 360
Jag tycker att det är lite konstigt att man 2018 trycker extra mycket för Customer 360 – detta är ett begrepp och av huvudanledningarna till att använda CRM-system från första början. Men vad är det då som är så nytt med detta? Jo, en utmaning, framför allt i Business to Consumer (B2C) världen, är att kunddata finns i många olika system. Allt från e-handel och marketing automation till affärs- och billingsystem. Man kan nu med hjälp av bland annat teknik från Mulesoft, ett företag Salesforce köpte under våren, enkelt koppla ihop data från alla dessa systemen och bygga en profil över sin användare.
Genom att tilldela en användare ett unik ID kan man använda Customer 360 som en hub och göra användarprofilen tillgänglig i de olika applikationerna i det tillfället man har behov av den. Tänker man på detta från ett GDPR-perspektiv måste detta underlätta hanteringen av användardata då man enkelt har en översikt över var man har kunddata och hur man använder den.
Salesforce och Google samarbetet från Dreamforce 17
Detta var ett område som det inte var allt för mycket prat på årets Dreamforce. Men jag tycker ändå att det är värt att titta lite närmre på vad som händer här. Det kommer nu att gå att köpa Googles Analytics 360, Optimize 360 samt Tag Manager 360 direkt från Salesforce i USA och Canada. Men det som är än mer intressant är att man nu skall kunna koppla ihop Analytics 360 mot Salesforce SalesCloud. Data från Google kan då användas av Einstein lead scoring. Man skall också kunna importera e-handelsdata direkt i Analytics 360 plattformen för att där få en mer enhetlig bild.
Som en stor Google Apps användare så blev jag mest intresserad av den nya ”Data Connector for Salesforce”. Med denna Add-on till Google Sheets kan du men några enkla klick importera data från din Salesforce miljö in i Google Sheets. Du kan göra detta från en rapport eller genom att skapa en SOQL-fråga. Det är också möjligt att uppdatera data eller ta bort data baserat på informationen i Google Sheets. Detta är funktioner som finns och är allmänt tillgängliga redan nu. På kartan över nya funktioner finns också funktionen att hämta data från en listvy. Detta kommer inte att vara tillgänglig för än 2020.
Detta var några av dem höjdpunkterna som jag kunde se på avstånd. Jag saknade så klart att mingla och diskutera dessa med andra användare direkt på konferensen i San Francisco. För mig är Google Sheets Add-on helt klart det som jag på kort sikt gillade mest men jag ser också fram emot att testa Einstein Voice Assistant på riktigt. Vilken funktion ser du mest fram emot?
Reply