• CRM Bloggen
  • Posts
  • Månadens nyhetssammanfattning för juli

Månadens nyhetssammanfattning för juli

En månad går fort och det har hänt mycket trots att det är mitt i sommaren och alla är på semester. Men vi tar inte paus från att lusläsa nyhetsflödena, och här kommer därför en sammanfattning av det viktigaste som har hänt under juli månad.

HubSpot i nyhetstablåerna

50 hackade kundkonton

HubSpot rapporterade i en väldigt kort bloggpost om att ett begränsat antal kundkonton har blivit hackade. De säger att det rör sig om runt 50 kundkonton och att alla kunder har blivit meddelade. Utöver detta ger de ingen övrig information om vad som har hänt. Händelsen rapporterades även av Cybersecurity Drive.

Drömmarna om Google grusade

Det har under en tid florerat rykten om att det har pågått diskussioner mellan Google och HubSpot om ett uppköp. Under månaden har det framkommit uppgifter om att dessa samtal har avslutats innan de blev riktigt konkreta, vilket bland annat rapporteras av CMSWire.

Salesforce släpper Einstein Service Agent

Salesforce VD, Marc Benioff, meddelade på X att de släpper en ny AI-tjänst, Einstein Service Agent. Det är en ny, smartare version av intelligenta chattbottar som kan ge service utanför befintliga skript och supportflödesträd. I botten ligger GPT-teknologi och Salesforce DataCloud. Stor fokus ligger på att tjänsten ska förstå när den ska lämna över till en människa och gör det med hela sammanhanget för en sömlös överföring.

Det är ovanligt att så stora nyheter släpps månader före det stora Dreamforce-eventet där Einstein Service Agent med stor sannolikhet kommer att få en central roll.

Persistent System köper ETL-verktyget Starfish

För oss här i norra Europa är kanske inte Persistent System ett känt namn. Men i Indien är det en stor serviceleverantör med mer än 20 000 anställda. I början av juli tillkänna gav de att de köper ETL-verktyget Starfish. Persistent levererar tjänster inom SaaS och Big Data Analytics, och här kan Starfish användas som ett mervärde för att koppla ihop och integrera dataströmmar.

First Horizon vill använda AI för att förhindra burnout

Ett vanligt problem för kundtjänstmedarbetare är utbrändhet. Samtal kan associeras med upprörda och missnöjda kunder, vilket leder till psykisk stress.

Cisco WebEx har utvecklat ett AI-verktyg som i förtid ska upptäcka höga stressnivåer och förhindra utbrändhet med hjälp av mikropauser.

CX Today rapporterar att First Horizon Bank planerar att visa familjebilder och spela favoritlåtar för medarbetarna under dessa pauser. Som direkt hämtat ur ett avsnitt av Black Mirror.

McDonald's avslutar AI-experiment

McDonald's meddelar att de kommer att avsluta sitt (ö)kända försök med att effektivisera drive-in-upplevelsen med hjälp av AI-teknik. En bot har skapats för att ta emot beställningar från besökare.

Försöket var i stort lyckat, men en del TikToks har blivit virala då de visar chat-botten när den lägger till stora mängder McNuggets eller blandar ihop glass med ketchup.

Det är oklart om det är den negativa publiciteten som är grunden till beslutet att avsluta experimentet.

SugarCRM släpper AI-funktioner

SugarCRM är en leverantör av CRM-systemet med samma namn. I en pressrelease meddelar de att en rad nya funktioner baserade på AI kommer att hjälpa användaren att få en bättre översikt över kunden.

Med hjälp av att summera information från säljmöjligheter (opportunities) kan styrkor och svagheter identifieras och ett nästa steg kan rekommenderas. Den kan också analysera dialoger i supportmodulen för att här också rekommendera ett nästa steg. Funktionen hanterar flera språk och förstår stämningen i en dialog.

Vi passar på att önska dig en fortsatt fin sommar!

Reply

or to participate.