Så förbannat trött på AI-tjatet

AI, AI, AI. Det pratas om AI överallt. Det nämns i nyheterna varje dag, och det går inte att använda sociala medier utan att man trillar över ett inlägg om AI. Jag älskar AI-tekniken och är övertygad om att den kommer att förändra våra liv radikalt, men jag är också fantastiskt trött på det ständiga tjatet om den. Jag är inte ensam, det är fler som har börjat tröttna.

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har gjort en undersökning där svenskarnas relation till AI utforskas. Den ger oss insyn i var tekniken befinner sig i sin livscykel. Enligt SKI associerar svenskar AI ganska jämnt med något positivt (30%), neutralt (36%) eller negativt (34%).

Svenskar AI association (enl. SKI)

Två vanliga modeller över teknikens integrationslivscykel är ”Technology Adoption Lifecycle” och ”Gartner Hype Cycle”. Den första beskriver vem som använder tekniken och den andra förväntningarna vi har på tekniken.

Enligt Gartner är AI nu i gränslandet mellan ”Tidiga brukare” och ”Tidig majoritet”, baserat på att tillgängligheten och användarvänligheten har ökat (t.ex. OpenAI, Midjourney mf) och det finns ett konkret affärsvärde i tekniken. Att benämningen ”tidig” finns med i namnet på faserna förstår vi att det är en bit kvar tills tekniken används av gemene man. AI-tekniken har nu lyckats fånga in ungefär 33% av användarna enligt denna modell.

Samtidigt säger Gartner att AI just nu befinner sig på ”Toppen av uppblåsta förväntningar” på Gartner Hype Cycle. Här skulle jag vilja säga att vi har kommit längre, vi är halvvägs och vi har trillat ner i “Desillusionens dal”, vilket är den tredje av de fem faserna. Detta eftersom intresset för tekniken faller och vi kan läsa om fler och fler misslyckade AI-projekt.

Detta kan uppfattas negativt och att AI har misslyckats. Men det är inte min avsikt med denna text. AI har en ljus framtid, allt tyder på det. Precis som med datorn, internet och mobiltelefonen infann sig inte framgång över en natt. Det tog tid och vår relation till dessa förändras fortfarande. AI-tekniken är nästa stora område som vi behöver vänja oss vid. Bill Gates lär ha sagt:

We overestimate what we can do in one year, but underestimate what we can do in five.

Med lite is i magen och sund skepticism är det intressant att följa utvecklingen. Vad kommer SKIs AI-undersökning säga om fem år? Vi kan inte säkert veta. Men precis som hypen om kryptovalutor och NFTs kommer AI-hypen att lägga sig, men på samma sätt kommer tekniken finnas kvar, utvecklas och sprida sig tills den har funnit sin plats.

AI har en självklar plats som en del av ett CRM-system och vi kan garantera att det kommer att komma fler artiklar om AI och hur man kan använda det.

Reply

or to participate.